Element regeneracji po treningu sprawdzony przez wyczynowców

2019-09-12T15:58:11+02:008 lutego 2019|

Aktywność fizyczna to w dzisiejszych czasach bardzo ważny element życia wielu osób. Niezależnie od wieku podejmujemy przeróżne formy aktywności i dbamy o prawidłowe odżywianie. Dlaczego? Bo sport to nie tylko dobra kondycja naszego organizmu, ale również świetne samopoczucie, zwiększona odporność, piękna sylwetka, zapobieganie depresji, spowolnienie procesu starzenia i mnóstwo innych zalet.

Sam trening nie uczyni Cię mistrzem

Dobrze wykonany trening to nie jedyny czynnik decydujący o wynikach. Wysiłek nie kończy się po  treningu i należy zdawać sobie z tego sprawę. Ogromną rolę odgrywa również odpowiednia regeneracja. Aktywność mięśniowa, koncentracja i proces pocenia się mocno osłabiają organizm, a bez odpowiedniego odpoczynku  trudno szybko odzyskać siły.

Bez prawidłowej regeneracji nawet najlepszy plan treningowy nie spowoduje, że zbudujemy dobrą formę. Odpoczynek jest ważnym elementem z kilku powodów. Pozwala uniknąć przetrenowania i kontuzji, pomaga w odzyskaniu sił i motywacji oraz ułatwia organizmowi usunięcie produktów przemiany materii, nagromadzonych w mięśniach i krwi. Przyczynia się również do efektu superkompensacji – zjawiska polegającego na zwiększeniu poprzez regularne treningi zapasów energetycznych, co poprawia  wydolność i wyniki sportowe.

Kobieta pisząca słowo"sauna"na szybie

Dlaczego warto korzystać z sauny po treningu

Ciepło i wilgoć w saunie wywołują potliwość, oczyszczając tym samym organizm z toksyn. Organizm po wysiłku musi pozbyć się  tlenku azotu, czyli produktu ubocznego katabolizmu białek. Zwykle usuwany jest przez nerki i wydalany z moczem. Sauna pomaga go wyeliminować przez skórę, oszczędzając tym samym nerkom cennej energii, niezbędnej do wzrostu i naprawy tkanki mięśniowej.

Sauna zdecydowanie pomaga w zwiększeniu pojemności płuc ze względu na zwiększoną częstotliwość oddechów, a ciepło sauny wpływa na uelastycznienie się tkanek łącznych i lepsze ukrwienie torebek stawowych.

Mężczyzna siedzący w saunie oblewany wodą

Sauna doceniona przez wyczynowców

Sauna od dawna  doceniana jest przez sportowców wyczynowych, a jej wpływ na osiągnięcia udowodnili naukowcy z University of Otago w Nowej Zelandii. Dowiedli oni, że sauna może mieć podobny wpływ na organizm sportowca jak zakazany środek dopingujący EPO, oczywiście bez działań ubocznych. Przebadano sześciu biegaczy, którzy po każdym treningu spędzali 30 minut w saunie. To co wykazały badania, było zdumiewające… Okazało się, że po zaledwie trzech tygodniach sportowcy poprawili swoje wyniki na dystansie  5 km o około 1.9%.

Naukowcy zgodnie stwierdzili, że sauna powodując rozrzedzenie krwi, tym samym zwiększa jej objętość. Organizm dąży do większej ilości czerwonych krwinek, które odpowiadają za dostarczenie tlenu do mięśni.

Sauna i sport doskonale do siebie pasują, uzupełniając się nawzajem. Odpowiedni odpoczynek i regeneracja wydają się być czymś oczywistym i nieodzownym, dlatego nie zapominajmy uwzględnić ich w swoim planie treningowym, a nasz organizm na pewno nam za to podziękuje.

Sportowiec w trakcie maratonu, pasące się konie
KATALOG VINGBERG SAUNY I BALIE
pixel