W obecnym czasie każdy z nas odczuwa wiele trudnych emocji, które znacząco mogą wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. Jak zadbać o stan naszej psychiki, w tym jakże ciężkim dla nas czasie i jak uchronić się przed poważnymi zaburzeniami? Czy sauna bezpośrednio może zaradzić pogłębieniu się stanu przygnębienia, a nawet uchronić nas przed depresją lub pomóc w walce z nią?

Hipertermia co to takiego?

Sprawdzonym sposobem na poprawę nastroju jest hipertermia czyli leczenie ciepłem. Dziś saunowanie jest jednym z najbardziej zbadanych i najlepiej opracowanych zabiegów termolecznictwa. Tego typu zabiegi polecane są szczególnie osobom ze zdiagnozowanymi zaburzeniami depresyjnymi oraz cierpiącymi na sezonowe obniżenie nastroju. Terapia w saunie poprzez rozluźnienie ciała sprzyja odprężeniu psychicznemu i jest skutecznym sposobem na wsparcie zaburzeń depresyjnych lub choćby sposobem na chwilową chandrę. Podwyższona temperatura w saunie sprawia, że organizm zaczyna pracować na wysokich obrotach. Przyspieszeniu ulega metabolizm, krążenie, rozluźniają się mięśnie i stawy.

Jak nasz mózg przetwarza ciepło w szczęście?

Antydepresyjny efekt sauny może potwierdzić wiele badań. Między innymi badania przeprowadzone przez University of Wisconsin-Madison wykazują, że zabiegi w saunie mają korzystny wpływ na samopoczucie osób ze zdiagnozowaną depresją. Podczas gorącej sesji w saunie stymulowane są nadnercza, które bezpośrednio odpowiadają za produkcję hormonów szczęścia, w tym serotoniny. To one wpływają na poprawę naszego nastroju i mogą pomóc w zmniejszeniu poziomu stresu. Ich rola nie ogranicza się wyłącznie do wprowadzenie nas w dobry nastrój, wywierają wpływ na pracę układu krążenia oraz na wydzielanie kolejnych hormonów oddziałujących na nasz nastrój.

Sauna może również zwalczać niepokój

Oprócz wprowadzania w dobry nastrój, sauna niweluje występowanie niepotrzebnego napięcia. Bezpośredni wpływ ma tutaj hormon stresu, czyli kortyzol. Jego poziom znacznie obniża się po ekspozycji na ciepło, chroniąc żołądek i dwunastnicę przed rozwojem wrzodów. Rozluźnienie ciała i zwiększona potliwość w saunie, wpływa także na zmniejszenie odczuwalnego lęku, w tym wypadku sauna może być przydatna w leczeniu nerwic.

Kolejnymi związkami, które oddziałują na nasz nastrój po saunie są beta-endorfiny. Substancje te naturalnie zmniejszają poziom odczuwania bólu, zarówno fizycznego jak i emocjonalnego. Kilka niezależnych badań potwierdziło, że stres wywołany intensywnym ciepłem wywołuje w organizmie znaczący wzrost beta-endorfin.

Produkowane przez mózg białko BDNF to następny czynnik działający bezpośrednio na nasz nastrój, uważany jest za naturalny antydepresant. Badania wykazały, że dzięki regularnemu saunowaniu poziom BNDF wzrasta, co również może redukować zmiany zwyrodnieniowe szarych komórek i potencjalnie zmniejszać tempo starzenia się mózgu.

Nagromadzone wewnątrz napięcie, jeśli nie znajduje ujścia, może przyczyniać się do powstawania problemów ze snem i rozwijania się różnych chorób psychosomatycznych. Systematyczne saunowanie działa na naszą kondycję fizyczną, jak również na naszą psychikę. Pomaga zregenerować mięśnie i usunąć napięcie będące wynikiem długotrwałego stresu. Najnowsze badania naukowe wykazują, że sauna ma bardzo silny i głęboki wpływ na nasz psychiczny dobrostan.

Bibliografia:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5941775
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1017928
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16871826