Sisu – wprowadź fińską koncepcję szczęścia do swojego życia!

2020-05-01T15:04:19+02:001 maja 2020|

Szukając sposobów na osiągnięcie równowagi pozwalającej wieść szczęśliwe życie, nie sposób przejść obojętnie obok  Sisu. Choć jest to wyrażenie nieprzetłumaczalne, to pochodzi od fińskiego słowa „wewnętrzny” i nie można uznać tego za przypadek. Sisu opiera się bowiem głównie na wewnętrznej sile, którą należy w sobie odkryć, by zahartować nie tylko swe ciało, ale i ducha!

Dlaczego Sisu jest warte uwagi?

O koncepcji Sisu pisał już w 1940 roku dziennik New York Times, ale to w okresie ostatnich kilku lat cieszy się ona coraz większą popularnością. Finowie od jakiegoś czasu plasują się na wysokich pozycjach w rankingu World Hapiness Report – w 2020 roku Helsiniki zajęły w nim zaszczytne 1 miejsce. Dużo wskazuje na to, że to właśnie kierowanie się zasadami Sisu pozwala mieszkańcom Finlandii osiągać tak pożądany przez liczną grupę osób stan szczęścia. Wielu ludziom brakuje go szczególnie teraz, kiedy ich los zdaje się niepewny i muszą borykać się z przeciwnościami obciążającymi ich psychikę. Naśladowanie założeń Sisu pomaga odzyskać wewnętrzną harmonię i pozwala spojrzeć z dystansem, ale i nadzieją w przyszłość.

Jak wdrożyć Sisu w codzienne życie?

Kilka prostych zasad wprowadzonych w rutynę dnia codziennego sprawi, że Sisu stanie nam się bliższe. Być może zapragniemy dalej zgłębiać jego tajemnice. Od czego zacząć?

  • Pokochaj ciszę i bądź blisko natury

Każdego dnia postaraj się spędzić chociaż 10 minut w całkowitej ciszy i samotności. Spróbuj też polubić chwile spędzane jedynie we własnym towarzystwie. To pozwoli Ci zebrać myśli. Postaraj się dużo spacerować, najlepiej w miejscach wolnych od hałasów, czyli lasach i parkach. Jeśli masz taką możliwość, wypij poranną kawę lub przeczytaj wieczorem książkę w ogrodzie, na balkonie bądź przy szeroko otwartym oknie. Nie unikaj świeżego powietrza i ruchu poza domem nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych.

  • Korzystaj z zimnych kąpieli i saunowania

Finowie słyną z zamiłowania do morsowania, niemniej uwielbiają też spędzać czas w saunie. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby od razu zanurzyć się w lodowatym jeziorze, jeszcze nic straconego. Spróbuj przekonać się do hartowania małymi krokami, np. poprzez branie codziennego prysznica z wykorzystaniem zimnej wody. Publiczną saunę, w której przebywa wielu innych ludzi, możesz zamienić na prywatną przestrzeń w swoim ogrodzie. Zdroworozsądkowe morsowanie i saunowanie ma bardzo pozytywny wpływ na organizm. Przyczynia się do usunięcia szkodliwych toksyn z organizmów, niwelując przy tym uczucie zmęczenia. Dodatkowo sprawia, że stajemy się bardziej odporni na choroby. Krótka zimna kąpiel zwiększa też poziom tzw. hormonów szczęścia we krwi.

  • Postaw na minimalizm i zdrową dietę

skandynawski minimalizmZaprzyjaźnij się z zasadą, że „mniej znaczy więcej”. Nie otaczaj się bezwartościowymi przedmiotami i wybieraj tylko te funkcjonalne i dobrej jakości. Unikaj niezdrowej żywności. Niech na Twoim talerzu często goszczą świeże warzywa i owoce.

Sisu może stać się częścią Twojego życia, ale na koniec przyjmij jeszcze jedną radę. Zmiany w życie wprowadzaj małymi krokami i nie poddawaj się przy potknięciach. Wytrwałość i dążenie naprzód mimo przeszkód to również istotna część fińskiego planu na szczęście!

Zachęcamy do zapoznania się z naszymi propozycjami saun ogrodowych oraz balii fińskich, które pomogą Ci wdrożyć w życie zasady Sisu.

pixel